Kisah 3.4 (Cinta Pertama II)


Diam tak diam sempat jugak la aku kerja kat kilang beehoon itu dalam masa lebih kurang 2 bulan. Cuma yang tak berapa best kalau kena shift malam. Alamak meremang bulu roma kalau nak balik sebab habis kerja pukul 12 malam. Tambah menyeramkan kena balik melalui jalan yang gelap dan di penuhi hutan pokok gelam. Ngeri jugak kadang-kadang sampai meremang bulu roma. Paling lawak sambil bawak motor kapcai aku akan membaca ayat Al-Quran dengan sekuat-kuat hati seorang diri di tengah malam-malam buta sewaktu melalui kawasan yang agak menegakkan bulu roma...

Hendak dijadikan cerita selepas sahaja abis cuti semester, aku pun menyambung kembali pengajianku di UPM juga dengan course rahsia. Selepas beberapa bulan aku masih lagi solo dan komited dengan study. Di dalam kisah cinta secara senyap aku dalam episod terdahulu iaitu tentang kisah aku yang dah terminat kat seorang junior tetapi tiada respon kerana aku sendiri yang tiada inisiatif dan keberanian untuk meneruskan tindakan selanjutnya.

Jadi cinta yang tak kesampaian itu berakhir sehinggalah masuk bulan ke-4 aku study setelah aku mengetahui bahawa budak tersebut telah selamat menjadi awek salah seorang seniorku. Berakhirlah sudah kisah cinta syok sendiri dan aku still solo lagi. Masuk semester 2, hendak dijadikan cerita semasa tengah sibuk membeli makanan di kafeteria yang terletak di Kolej 5, aku pun ternampak awek ni iaitu M yang sama kerja dengan aku masa di kilang beehon tempohari. Dunia ini sempit sahaja rupanya!

Tiba-tiba ada pulak kuasa ajaib tahap dewa tenuk ilmu sinar gamma menembusi dinding peringkat 8 telah memberikan aku keberanian untuk menegur dia. Tanpa rasa segan atau rendah diri aku menegur M.
"Eh, rasanya saya macam pernah nampak la awak ni. Awak pernah kerja kat kilang beehoon tu kan?"
Sambil tersenyum dia pun menjawab.
"Aaa yela. Eh awak pun sambung study sini erk.?"
Laa memang la aku sambung study kat sini. Takkan la study kat Britain pulak tapi lunch kat Malaysia ujarku kepada diriku sendiri di dalam hati tanda meloyar buruk!
Aku pun jawab.
“Iyerlah, hari tu cuti, jadi sekarang saya dah sambung degree. Anyway siapa nama awak erk?”
“Nama saya M. Awak pulak?”
“Just call me Jemmy. Oklah pergi dulu, kawan tengah menanti. Ada jodoh jumpa lagi.”

Itu sahajalah perbualan ringkas kitaorang kerana aku rasa korang sendiri pun faham-faham sahajalah maca mana perangai aku kalau berhadapan dengan awek. Mujur tak sampai menggigil tahap tak hingat dunia punya. Percakapan pun dah lawas tak lawas macam kambing menghidap sembelit sebab termakan biji guli, hehehehe.

Jadi bermula dari perbualan itu, pertemuan kami sekali itu sahaja dan tiada pertemuan susulan. Hendak dijadikan jalan cerita, ketika itu pantang ada masa free dan sewaktu ketiadaan kuliah sahaja aku pergi melepak di Pusat Komputer UPM. Ini semua gara-gara kawan-kawan aku yang mengajak aku dan untuk kesekiankalinya aku terus menjadi penunggu setia di Pusat Komputer UPM mengalahkan penunggu di waktu malam! Sambil-sambil melayan email dan berchatting di Bulettin Board System(BBS). Pada masa itu, belum ada lagi program chatting yang canggih seperti sekarang. Lagipun sebenarnya tidak boleh sesuka hati berchatting di IRC sebab kena marah dengan pegawai di Pusat Komputer yang kerek tu.

Antara BBS yang popular ketika tahun itu ialah BBS UTM dan BBS KUSZA. Agak ramai jugalah kenalan-kenalan yang aku perolehi dan hampir semuanya adalah terdiri dari pelajar-pelajar universiti lain. Cuma yang tak berapa best bila nak guna komputer terpaksa beratur menunggu giliran. Kadang-kadang sampai 2-3 jam. Tengah aku kebosanan menunggu, nasib aku baik setelah komputer yang aku booking tadi telah pun kosong. Tanpa membuang walaupun sedetik waktu aku terus menuju ke arah komputer tersebut. Baru sahaja aku nak melabuhkan punggungku yang tak berapa besar, tiba-tiba baru aku terperasan (bukan perasan tau) rupanya M yang duduk sebelah kerusi yang aku duduki..

Dengan penuh perasan gentleman aku menegur M.
“Laa jumpa lagi kita hehehe. Tak sangka rupanya UPM ni kecik aje.”
Dia pun tersenyum memandang aku.
“Awak tengah baca email ke?” Tanyaku lagi tanpa mempunyai perasaan malu di muka.
“Aaa,” jawabnya ringkas.
Belum sempat untuk berbual lama, tiba-tiba dia bersuara meminta diri.
“Maaf sebenarnya saya dah nak balik ni. Lagipun kejap lagi saya dah ada kelas.”
Sebelum dia beredar, sempat juga aku meminta alamat emailnya. Masa tu alamat email student UPM menggunakan ID nombor matrik.

Jadi, bila sudah dapat alamat emai makal senang la sikit nak berhubungan melalui email. Masa itu belum lagi berleluasa SMS seperti zaman sekarang. Lagipun mana ada handphone murah-murah macam sekarang kan? Kalau ada pun Nokia pisang mahal tu beb, kalau tak silap aku harganya lebih kurang RM1200. Zaman pelajar ni harga macam itu agak mahal. Mana mampu bebudak U macam aku nak beli. Jadi bermula la episod email antara aku dengan budak itu. Tapi bukan kerap sangat pun beremail. Kadang-kadang sebulan 2-3 kali sahaja. Sampailah ke satu hari. Isyk hari apa erk? Isyk hari.. hari.. alamak hari sambungan untuk cerita ini nanti hehehe...

...Jgn marah beb ada sambungan lagi...

0 comments:

Post a Comment

Followers