Kisah 4.2 (Cinta Dalam Diam)


Dari hari pertama menjalani latihan praktikal, aku dah mula rasa seronok dua-tiga macam kerana awek pujaan lubang hidung hatiku itu juga menjalani latihan praktikal di tempat yang sama dengan tempat denganku. Maka bermulah suatu kisah yang nak dijadikan cerita, boleh pulak dia sama group dengan aku. Maka tak lain tak bukan, maka kebetulan inilah yang menjadi pembakar semangat dan semakin bertambah berkobar-kobar perasaan hati untuk menjalani latihan praktikal.

So berterusanlah hari-hari yang mendatang seperti bebunga indah yang mekar harum di dalam taman hatiku ibarat bebunga sakura berkembangan di padang pasir yang kering kontang. Memang best jugak cinta dalam diam ni. Tetapi mengikut firasat aku yang pernah belajar menjadi seorang tukang tilik buah durian di musim durian, rasa-rasanya dia tahu yang aku suka kat dia. Cuma dia buat tak tau kerana aku rasa dia hanya sukakan aku hanya sebagai kawan.

So di atas alasan itu, aku tidak pernah dan tidak terlintas pun untuk mencurahkan rasa hatiku kerana aku sayangkan persahabatan aku dengannya. Walaupun kadang-kadang hatiku memberontak, merayu supaya aku meluahkan isi hatiku padanya. Demi persahabatan itu, aku melawan segala kehendak hatiku sendiri. Aku risau jikalau aku meluahkan isi hati yang aku sukakannya lebih dari seorang sahabat nanti takut dia terus putuskan hubungan dengan aku. Kan tak best tu...

Hari demi hari persahabatan aku dengan dia semakin akrab. Maklumlah kami satu kumpulan. Kadang-kadang sewaktu kami hanya berdua menyiapkan tugasan-tugasan yang diperlukan semasa berada di kilang tersebut pernah aku dan dia menyanyi lagu nasyid bersama-sama. Dah jadi pasangan duet pulak. Alangkah indahnya. Satu peristiwa yang terjadi, pernah aku dengan dia terpaksa menggunakan tangan untuk menggaul satu larutan yang perlu disediakan. Sedang asyik masing-masing saling menggodak dengan tangan, tiba-tiba aku tersentuh tangannya. “Lembutnya” bisik hatiku. Dia memandang aku dengan muka yang agak blur, selepas tu dengan cepat-cepat aku meminta maaf.

Masa begitu cepat berlalu. Walaupun tempoh untuk aku menjalani latihan praktikal telah pun berakhir, tetapi persahabatan antara aku dan SZ masih berterusan. Aku sering meminta pertolongan dia untuk mengajar aku dalam subjek yang aku agak lemah seperti subjek Matematik Statistik. Setiap kali ada masa terluang (especially di hujung minggu) kami akan belajar di area rumah tempat dia menyewa iaitu di flat ikan. (Sesiapa yang pernah belajar di UPM mesti tau di mana flat ikan ni). Start second year ni pun aku dah stay kat luar kolej, so agak bebas la sikit nak ke mana-mana pun.

Adapun pada suatu hari aku terserempak dengan dia sewatu berada di perpustakaan. Dengan muka yang agak selamba lantas aku menegur SZ tetapi dia buat-buat seperti tidak pernah mengenaliku. Aku tertanya-tanya. Apa sudah jadi ni? Ada perkara yang berlaku membuatkan dia marah padaku? Atau dia sudah tidak mahu berkawan dengan aku lagi? Oh, tidak! Aku kebingungan.....

Malamnya aku menelefon SZ. Bertanyakan hal siang tadi. Kenapa dia begitu sombong dengan aku? Bencikah dia dengan aku? Apa salah aku?
“Memang la tak jawab teguran awak tu sebab semalam tu bukan saya,” sambil tergelak-gelak kecil dia menjawab.
“Bukan awak?” Tanyaku agak kehairan. Takkanlah hantu kot? Atau pelanduk tujuh serupa?
“Iyelah, yang awak nampak semalam tu kakak kembar saya. Sorrylah saya tak bagitau awak yang saya ada kakak kembar,” kali ni SZ menjawab sambil meneruskan gelak.
“Laaa patutla dia tak kenal pun. Saya mati-mati ingat awak semalam. Dah nak kecik hati saya ingatkan awak dah tak nak kawan dengan saya.”

Tak ku sangka pulak yang SZ ni ada saudara kembar. Belajar di UPM jugak cuma ambik course yang berlainan. Muka memang saling tak tumpah, seiras. Lama-kelamaan apabila sudah semakin mengenali, barulah aku dapat membezakan antara SZ dengan kakaknya. Kakaknya agak tinggi sedikit dan yang paling penting baru aku perasan yang bibir SZ lagi cantik, hehehehehe. Oh, bibir yang cantik membuatkan aku teruja sendirian. Memuja dari kejauhan cuma....

Masih aku ingat lagi semasa raya haji tahun itu, aku tak dapat balik beraya di kampung dan SZ pun sama. So, aku meminta pertolongan dia untuk menyediakan sedikit juadah untuk dinikmati bersama kawan-kawan senasib yang tidak dapat balik beraya.

Lalu aku belikan segala bahan-bahan yang diperlukan. Dapatlah aku pertama kalinya merasa masakkan SZ yang berupa rendang ayam dimakan dengan nasi himpit. Punya la best dapat kawan macam dia. Buat aku makin sayang pada dia. Tapi aku terpaksa sayangkan dia hanya sebagai seorang kawan sahaja.

Sampai aku tamat pengajian pun aku masih takut untuk meluahkan rasa hatiku padanya. Walaupun kadang-kadang aku bergayut dengannya melalui perbualan telefon sehingga berjam-jam, tapi aku masih takut. Takut hanya bertepuk sebelah tangan. Cinta itu akan tetap ku pendam selamanya. Tapi sampai bila?

...Sampai bersambung dalam episod yang akan datang....

0 comments:

Post a Comment

Followers