Kisah 4.3 (Erti Kehidupan)

Sepertinya perjalanan kehidupanku ini hanya dipenuhi dengan kisah-kisah cinta di dalam diam atau dalam bahasa kasarnya cinta syok sendiri. Tapi tak mengapalah. Biarlah apa orang kata. Jantan pengecut? Penakut? Aku tidak pedulikan itu semua, yang penting aku tetap gembira dengan cara aku yang tersendiri menikmati alam percintaan di alam impian. Walaupun hanya sekadar memendam rasa, itu pun sudah memberi seribu erti bagiku. Cukup untuk aku katakan yang aku pernah bahagia dengan keadaan itu.

Akhirnya masa yang telah dinanti-nantikan oleh setiap manusia yang bergelar mahasiswa pun tiba. Apa lagi kalau bukan hari tamatnya sesi pengajian ataupun tibanya hari konvokesyen. Setelah berpenat-lelah meneruskan pengajianku. Setelah banyak kali terpaksa repeat subjek yang terkantoi, akhirnya aku berjaya menamatkan pengajianku pada tahun 1999. Kepuasan tidak terhingga setelah berhempas-pulas selama 3 tahun. (Padahal tahun pertama dan tahun ke-2 aku banyak main-main masa belajar, dah masuk final year baru aku study betul-betul).

Setelah tamat pengajian, sementara menunggu peluang kerja yang best berdasarkan kelulusan, aku cuba untuk mencari pengalaman dengan memohon untuk bekerja sementara waktu di sebuah kilang. Sesiapa yang tinggal di kawasan Bangi tentu tahu kilang Sony TV tu di mana. Masa ni aku dengan beberapa orang housemateku yang dah sama graduate bersama-sama mencuba nasib. Dah la menipu masa interview cakap lepasan SPM ajer hehehehehe..

Dipendekkan cerita, aku dengan geng-geng telah diterima bekerja di situ tetapi hanya bertaraf kontrak sahaja. Aku tak kisah yang penting aku tak menganggur. Duit pun masyuk boleh tahan jugak beb! Bermulah era peralihan dalam hidupku, kalau dulu sibuk belajar tetapi kini aku mula sibuk dengan kerja. Dalam sibuk-sibuk bekerja kadang-kadang seperti Batman dek kerana waktu kerja yang tak menentu kerana mengikut shift, langsung tidak pernah aku terfikir untuk mencari awek. Habis macam mana nak cari awek, masuk kerja pukul 7 pagi balik pukul 7 malam, kalau masuk pukul 7 malam balik pukul 7 pagi. Isyk dah tak jadi macam orang normal dah.

So, dalam kepala langsung tak terfikir untuk bercinta ataupun nak cari awek. Tapi kat kilang ni memang banyak awek cun. Macam-macam spesis ada. Ada yang dari Sabah, Sarawak, Indonesia malah dari Myanmar pun ada. Tinggal depa aje yang tak nak kat aku sebab aku ni tak berapa nak kacak. Dah la muka serius aje dan nampak garang. Rambut pulak panjang separas bahu hehehe.

Tanpa ku sedari, rupanya kehadiran aku and the gang telah menjadi buah mulut dan perbualan antara line leader dan supervisor di situ. Mungkin kerana kami terlalu tekun bekerja tanpa banyak soal dan mudah melakukan apa sahaja yang diarahkan. Lama-kelamaan indentiti kami yang sebenar telah terkantoi. Macam mana boleh kantoi? Tak disangka ada juga dalam 2-3 orang yang bekerja di situ merupakan coursemate kawan serumahku. Bocorlah rahsia kami yang selama ini menyamar kononnya lepasan SPM.

Tidak lama selepas itu, aku dipanggil oleh supervisor untuk menerangkan situasi sebenar aku. Aku mengaku yang aku terpaksa menipu kerana takut tak diterima bekerja kalau aku bagitau kelulusan aku yang sebenar. Nasib aku baik kerana supervisor itu sporting dan tidak mahu memanjangkan hal tersebut ke pihak pengurusan atasan.

Sempat jugak aku merasa bekerja selama 3 bulan di kilang Sony TV. Kemudian aku dapat panggilan interview untuk satu jawatan yang tak berkaitan langsung dengan kelulusan aku. Tapi memandangkan hasrat keluarga yang mahu aku bekerja dengan jawatan yang lebih stabil maka aku pun mengambil keputusan untuk menghadiri panggilan interwiew tersebut. Lagipun ayah aku memang mahu aku berkerja dengan kerajaan.

So, dah lepas interview aku rasa macam yakin akan dapat jawatan tu maka aku pun resign.
Masa hari terakhir aku berada di sana, tengah sibuk melakukan tugas-tugas rutin terakhirku di situ, tiba-tiba aku dipanggil oleh seorang akak yang merupakan salah seorang line leader di situ. Tanpa mengetahui apa puncanya aku terus menuju ke arah akak tersebut. Kemudian secara berbisik dia memberitahu aku salah seorang staff di bawah kumpulannya menangis tak henti-henti dari pagi tadi.

Aku yang masih tidak mengerti apa-apa lalu bertanya.
“Eh kenapa ada budak perempuan menangis akak panggil saya pulak? Sepatutnya akak bagitau la supervisor kita.”
“Iyelah akak panggil engkau sebab tadi akak dah tanya budak tu kenapa dia nangis. Habis dia jawab dia sedih sebab dah tahu yang hari ni engkau last day berkerja kat sini. Agaknya sebab dia suka sangat kat engkau tapi dia malu nak cakap kat engkau. Tu yang dia menangis bila tahu engkau dah nak berhenti.”

Terkelu lidahku. Tanpa berkata apa-apa aku terus menuju ke arah tempat kerjaku semula. Akak tu hanya terkulat-kulat memandang aku pergi tanpa memberikan apa-apa ulasan atau komen. Aku sebenarnya kaget.
Tak sangka pulak orang macam aku ni pun ada orang minat jugak. Tapi memandangkan aku ni memang tak pernah terfikir langsung untuk bercinta dan memang rasa tak ready untuk itu semua, maka aku buat-buat tak tau ajelah.


Bukannya sombong atau pun cuba untuk jual mahal tapi dengan kerjaya aku yang entah kemana, matlamat pun masih jauh dari tercapai buat apa aku peningkan kepala menanggung biawak hidup. Kan? Lagipun aku masih setia dengan cinta senyapku. Cinta dalam diam terhadap gadis yang aku suka dulu. Sampai bila? Dia takkan tahu dan aku pun tak pernah nak bagitau kan?

...Masih bersambung...

0 comments:

Post a Comment

Followers