Kisah 4.4 (Sahabat Setia)

Berapa ramai manusia yang setia dengan cinta? Adakah aku masih tergolong dalam golongan manusia yang setia dengan cinta? Walaupun hanya sekadar cinta yang terpendam? Begitulah aku, masih setia dengan cinta terpendamku. Aku tetap setia memendamkan perasaan aku pada awek yang berbibir cantik itu, iaitu teman sefakultiku dahulu.

Sampaikan masih terkenang-kenang bak kata orang tua-tua yang tak berapa tua, tak mandi confirm tak basah, tak makan memang tak kenyang, pastu tak tidur tapi boleh berdengkur. Dah tamat belajar pun, aku masih teringat kat dia, dah kerja kat Sony pun masih teringat lagi. Betapa kuatnya daya penarik yang ada pada budak yang berasal dari Johor ni. Dah la sopan, cantik, menarik dan memang macam bom!

Setelah resign dari kilang Sony, aku masih melepak di Sri Serdang. Rumah sewa kami di Fasa 4 Taman Sri Serdang menjadi saksi tempat aku menghabiskan masa dengan kawan-kawan yang masih menjadi student UPM. Hampir sebulan menanam anggur yang tidak berbuah-buah jua atau dalam erti kata yang mudah menganggur, lama-kelamaan duit simpanan pun abis hanya tinggal 20 sen sahaja di dalam poket. Kira ok ada 20 sen, buatnya ada habuk je?

Kerja pun tiada. Apa nak jadi ek? Apa yang aku tau kerja aku cuma makan, minum, tidur, bermain game komputer, lepas tu berjaga sampai lewat pagi. Selepas solat Subuh baru tidur. Dah jadi macam kelawar kot? Hampir sebulan gak tanam anggur yang tak berbuah-buah, tup- tup baru aku tersedar yang duit aku di poket cuma ada 20sen? Dah la masa tu aku kuat menyedut Dunhill, apa nak jadi dengan aku ni? Siapa tak risau? Dah la tiada duit , tiada kerja apatah lagi awek, memang sah tak ada. Dah kerja elok-elok kat Sony dengan rasa over confident boleh dapat kerja dengan government aku bantai berhenti pulak. Nasib aku sekarang diumpamakan seperti baru mendengar guruh di langit, air dalam tempayan dicurahkan.

Masa susah ni la baru kita kenal siapa kawan baik dan siapa yang hanya boleh menjadi kawan masa berada sahaja. Masa senang semua nak bersama dengan kita tapi dah susah macam ni cuma seorang sahaja kawan aku yang tetap setia menemani aku di kala susah begini. Kerana bersimpati dengan keadaan aku, dia bagi aku pinjam duit dia lepas tu selalu support belanja aku makan. Aku takkan melupakan jasa kawan baik aku ini seorang ini sampai bila-bila pun walaupun dia sekarang dah jauh berada di Sabah ngajar di sana.

Apa pun ini bukannya kisah percintaanku dengan kaum sejenis cuma sekadar rasa cinta dan sayang dengan persahabatan ikhlas yang telah terjalin antara aku dengan kawan aku tanpa mengira di waktu senang atau susah. Sedangkan kawan-kawanku yang lain tu usahkan kata batang hidung, bulu hidung pun tak nampak semenjak depa dah tau aku tengah sengkek. Tak mengapalah, jasa kalian akan tetap aku ingat dalam kepala lutut korang yang berjambul!

Maaf jika kisah kali ini hanya berkisarkan kisah kesusahan dan keperitan aku sewaktu bergelar penganggur. Pada masa itu cinta pada wanita mungkin sudah tiada lagi, hanya aku memikirkan soal masa depan dan kerjaya. Agaknya dah makin melalut pulak kisah ni kan? Walau apapun kisah cinta itu terlalu dan universal. Kisah cinta bukan hanya sesama insan bergelar wanita tetapi kisah cinta wujud dengan sesiapa sahaja dan di mana sahaja.

...Masih Bersambung Lagi...

0 comments:

Post a Comment

Followers