Kisah 5.5 (Akukah Buaya?)

Sepanjang hampir seminggu berada di kampung aku mula merasa kesunyian. Bukan hanya kesunyian berjauhan dari awek-awekku tetapi kesunyian kerana tiada seorang pun kawan-kawan baikku semasa zaman persekolahan dulu berada di kampung. Hampir semuanya telah berkerja di negeri orang.

Tinggallah aku termangu-mangu menghabiskan sisa-sisa cuti di kampung. Mujurlah ada pengubat duka dapat bertemu mak, ayah dan adik-beradik. Paling seronok meladeni keletah dan kerenah anak-anak buah aku yang seramai 12 orang. Mungkin disebabkan aku ni boleh dikatakan ayah saudara yang paling glamour dan yang paling disayangi anak-anak buah ku kot? (Seperti biasa bermulanya sesi masuk bakul angkat sendiri dengan dua kaki.)

Ketika sibuk mengisi masa terluang dengan melayani anak-anak saudara pun, aku tetap setia melayan SMS daripada C. Sebelah malamnya pula aku akan menelefon FF. Tapi kat kampung ni aku taklah bergayut lama-lama sebab segan dengan mak dan ayah aku. Kalau nak bergayut lama sikit mulah aku mencari port yang sesuai di sekitar halaman rumah.

Pernah sampai kena gigit dengan semut api sampai abis berbintat seluruh kaki. Sambil-sambil itu aku tetap cover line supaya tidak terkantoi. Nasib baik jugak sebab awek aku masing-masing berjauhan antara satu sama lain. Masih dikategorikan sebagai selamat lagi.
Entah mengapa aku masih tidak faham dengan perangai diri sendiri. Walaupun tengah bercuti di kampung tanpa rasa segan-silu aku masih meneruskan lagi hobi aku yang satu. Apa lagi kalau bukan pergi ke cyber cafe dan menerobos ke alam chatting di mIRC.

Kali ni aku berchatting sekadar untuk menghilangkan kebosanan terperap di rumah lama-lama. Tapikan kalau dah namanya lelaki seperti aku ini, memang teruklah jugak. Baru sahaja chatting 2-3 kali tu sempat lagi aku berkenalan dengan seorang awek yang aku panggil R. Dia tinggal sama negeri dengan aku.
Apabila sudah dapat nombor telefon apa lagi ditunggu? Tanpa rasa bersalah, pada sebelah malamnya aku saja-saja cuba telefon R. Dah sembang panjang-panjang, kali aku melakukan satu lagi kesalahan dengan berlaku curang terhadap awek-awekku.

Tanpa rasa berdosa aku ajak R buat blind date. Bukan apa, saja nak menghilangkan rasa bosan (ayat cover diri). Dah awek tu pulak sudi berjumpa dengan aku di KFC. So salahkah aku? "Apalah nak jadi dengan diriku ini." Ujarku terhadap diriku sendiri. Sudah jadi pencinta wanita ker? Eh, tapi normal la lelaki cintakan wanita kan? Takkanlah nak paksa kambing jantan yang tidak mengerti apa-apa pergi cintakan wanita itu semua. Aku tidak sanggup!

Kalau dulu, setiap kali hendak berjumpa dengan perempuan aku mesti kecut perut. Tetapi kali ni aku macam dah tak berapa cemas sangat. Kata orang Jawa, dah boleh control macho ler. Ceh, perasan macho konon!
Tepat seperti apa yang telah dijanjikan, aku pun berjumpa dengan awek tersebut di KFC. Kami telah sama-sama berjanji untuk memakai pakaian berwarna biru. Dia pakai baju kurung biru cair dan aku pulak pakai baju biru lembut dengan seluar jeans biru gelap.

Sebagai seorang lelaki yang baru belajar nak memberanikan diri, lantas aku terlebih dahulu menegurnya.
" Awak ni R kan?"
Dia mengangguk sambil aku pun terus memberitahu namaku. Dalam keadaan masing-masing masih kekok dan malu-malu biawak, kami bersama-sama menuju ke arah kaunter untuk memesan makanan. Kemudian kami memilih untuk makan di meja yang agak strategik untuk berbual-bual tanpa ada sebarang gangguan dari pelanggan lain. Maklumlah ramai manusia yang agak busy body di Malaysia ni

Perbualan yang pada mulanya agak lembab kemudian bertukar menjadi rancak setelah masing-masing dapat membiasakan diri. Aku macam biasa dah mula berani membuat lawak kering kontang sampaikan kadang-kadang aku tengok R masih tersipu-sipu malu kerana menahan gelak.
Hampir 3 jam pertemuan itu, dia pun meminta izin untuk mengundur diri. Tapi yang peliknya aku tak nampak pulak dia berjalan sambil berundur. Tak kisahlah yang penting aku dah bertemu lagi dengan seorang member chatting. Lagipun awek itu pun boleh tahan jugak, sedap mata memandang.

Adakah aku dilamun cinta lagi? Arghh, gilalah aku kalau betul aku macam ni. Tapi kenapa aku macam ni? Kenapa? Dah macam semakin mudah pulak untuk jatuh cinta ibarat kanak-kanak meratah ayam goreng KFC yang digoreng ranggup berempah hot and spicy. Isyk, isyk...apakah aku akan menambah koleksi awek lagi untuk masa yang singkat sepanjang seminggu bercuti di kampung?


...Jawapannya selepas disambung dalam kisah 5.6 yang akan datang di skrin anda tidak lama lagi...

0 comments:

Post a Comment

Followers