Kisah 7.2 (Andainya Dia Mengerti)

Hati lelaki mana yang tidak suka andainya bunga idaman yang sedang harum berkembang mekar walaupun di taman jiran sebelah rumah tiba-tiba datang menyerah diri meminta bantuan. Masa inilah nak tunjuk hero dan kebolehan diri sendiri kan?
Tanpa berlengah walaupun sedetik waktu cuma, aku memberikan persetujuan untuk membaiki komputer CS. Tapi masalahnya sudah agak lama aku tidak membaiki komputer. Boleh lagi ke? Kali terakhir seingat aku, masa aku tengah belajar dulu. Agak-agaknya dah berkarat ilmu yang aku ada serba sedikit.

“Komputer awak tu rosak macam mana?”

“Entahlah, kadang-kadang bila nak start windows, komputer slow sangat sampaikan 30 minit menunggu. Bulan lepas dah hantar repair kat kedai, ok sekejap pastu buat hal balik.”

“Oklah nanti petang lepas waktu kerja saya singgah ambik komputer depan rumah awak. Tapi apa-apahal pun bagilah nombor telefon awak supaya nanti senang saya nak hubungi awak kalau ada apa-apa hal ok?” Aku berkata sambil membuat muka serius kononnya, padahal aku cuba memasang jerat untuk mendapatkan nombor telefonnya yang sudah lama aku inginkan.

“Yes!” Akhirnya CS memberikan nombor telefonnya jeritku sekuat hati sambil melompat-lompat ala tenuk dan terus menari keriangan gaya tarian rampai tetapi di dalam hati sahaja. Takkanlah aku nak menjatuhkan saham sendiri di hadapan awek idaman pulak! Nanti tak pasal-pasal aku dituduh gila.

Petang selepas tamat waktu bekerja aku tidak terus pulang ke rumah. Oleh kerana janji dengan CS maka aku pun terus menuju ke rumahnya yang berjarak hanya sepelaung dari tempat kerja kami.

Sampai ke rumah CS, aku terus menghubunginya memberitahu yang aku sudah sampai. Tergesa-gesa aku tengok CS keluar dengan baju kurung yang ayu tetapi bertudung dengan kain tuala. Sungguh ajaib walaupun hanya menggunakan tuala sebagai penutup kepala, keayuan CS terserlah seperti mak datin yang menggunakan tudung bawal bertitahkan batu permata. Apa mata aku sudah rabun kerana jatuh cinta atau sememangnya dia terlalu cantik?

“Sorrylah menyusahkan awak aje Jemmy.”

“Takpelah saya memang suka kalau orang secantik awak menyusahkan saya, hehehe...” kataku melawak sambil tergelak kecil dengan lawak sendiri.

“Banyaklah awak punya cantik,” kata CS menafikan atau barangkali segan?

“Sebenar saya minat repair komputer. Satu kepuasan bagi saya kalau saya dapat menyelesaikan masalah komputer awak ni. Jadi segala CD software driver awak dah sertakan sekali ke?”

“Dah. Kalau ada apa-apa yang terkurang lagi nanti Jemmy call lah saya ok?”

“Confirm saya akan call awak hari-hari kalau awak nak,” kataku melawak untuk kesekian kalinya lantas menimbulkan senyuman manis di wajah CS yang disertakan lesung pipit yang melengkapkan lagi pakej wajah yang indah itu. Eii, geramnya aku melihat lesung pipit itu. Kalaulah aku boleh mencuri lesung pipit itu dan tuannya sekali. Bertuahnya sesiapa yang dapat memiliki lesung pipit itu. Kalau aku yang dapat, sumpah 8 hari 8 malam aku tak nak keluar rumah, hehehehehe.....


Malam lepas solat dan menikmati makan malam bersama kawan-kawan di dapur kedua kami iaitu di kedai makan yang berhampiran, aku terus mengadap komputer CS untuk meneliti apakah punca dan masalah yang melanda.

“Ah, senang aje. Ini semua angkara virus yang telah menyerang system file dan menyebabkan komputer seperti terbeban untuk memulakan operasi,” ngomelku sendirian memberikan pendapat kepada diri sendiri yang tidak memiliki kepakaran secara formal dalam bidang baik pulih komputer. Apa yang aku tahu hanyalah kaedah cuba jaya yang aku selalu guna pakai pada komputer aku sendiri. Alhamdulillah, setakat ini aku dapat membantu masalah komputer kawan-kawan masa belajar dulu walaupun secara suka-suka sahaja.

Hampir 4 jam aku mengadap komputer. Mata sudah berpinar-pinar, jam pun sudah menunjukkan pukul 2.30 pagi.

“Ah, esok ajelah aku sambung repair lagi komputer ni. Kalau tak dapat settle jugak, pilihan terakhir aku terpaksa format hard disk.”
“Saya dah tengok-tengok kan komputer tu malam tadi. Memang agak kritikal jugak sebab banyak system file dah kena serang. Bila install antivirus, komputer pun jadi hang sebab virus ni dah boleh detect dan bertindak balas jika ada antivirus yang cuba diinstall.”Aku menerangkan masalah yang dihadapi oleh komputernya pada CS sewaktu aku bertemunya.

“Abis macam mana?” tanya CS dengan muka yang agak cuak.

“Kalau dah takde pilihan lain, saya terpaksa formatkan semula hard disk. Tapi macam mana dengan dokumen-dokumen awak yang penting kat dalam tu awak sudah buat back-up?”

“Belum lagi, sebab saya tak pandai sangat. Awak tolong buatkan boleh? Nanti saya bagi duit untuk awak beli disket.”

“Mestilah boleh. Usahkan kata buat back-up file malah aku rela melakukan apa sahaja untuk memenangi hatimu duhai puteri.” Kata hatiku kepada diriku sendiri seperti orang yang kemaruk cinta.

“Boleh ke tak ni?” Tiba-tiba pertanyaan dari CS menyedarkan aku kembali dari berbicara dengan hati sendiri.

“Insya-Allah saya akan cuba,” jawabku sedikit malu kerana tanpa di sangka rupanya aku sibuk bermonolog dengan diri sendiri tanpa menjawab pertanyaan CS tadi.

“Oklah saya nak pergi sambung kerja ni. Nanti ada apa-apa hal, Jemmy bagitau saya ok?”

“Ok.” Sambil aku perhatikan CS berlalu pergi sambil mataku tak jemu-jemu memandang keindahan dirinya walaupun dari belakang. Opss! Astaghfirullah. Aku kembali menyedarkan diri dari terus hanyut memandang sesuatu yang bukan hakku....

“Hello. Awak ke tu?

“Ya. Ada apa Jemmy?”

“Saya dah siap baiki komputer awak. Bila awak nak saya hantar?”

“Bila-bila aje awak free. Malam ni pun boleh sebab saya pun banyak kerja yang nak dibuat. Dah rasa serba tak kena bila takde komputer ni.”

Malam itu, tanpa menunggu kehadiran siang aku terus mengangkut CPU, keyboard dan monitor kepunyaan CS ke dalam kereta. Tanpa berlengah terus aku menghidupkan enjin kereta Mazdaku terus menuju ke rumah CS. Tepat jam 10 waktu Malaysia aku telah pun berada di hadapan rumahnya. Kebetulan esok hari minggu, jadi rasanya aku tidak mengganggu CS kot?

“Terima kasih tau kerana sudi baiki komputer saya. Berapa bayarannya?”

“Alaaa tak payah la bayar. Saya baiki suka-suka je. Sebelum ni pun saya tak pernah mintak bayaran dari sesiapa pun.”

“Eh, takkanlah sampai macam tu. Kan penat awak bersengkang mata sampai malam?”

“Iyelah kalau awak nak bayar jugak, esok belanja saya makan kat Pizza boleh?” Sempat lagi aku menahan lukah di pinggir muara........





...Apakah reaksi seterusnya....



0 comments:

Post a Comment

Followers