Kisah 7.4 (Hanya Itu yang Termampu)

Indahnya saat-saat bersama CS ketika makan pizza dan bermain boling tetap menjadi antara kenangan yang terindah di dalam lipatan sejarah hidupku. Langsungnya, bermula hari itu perhubungan kami atau aku lebih ertikan persahabatan kami menjadi lebih akrab. Kadang-kadang tiada lagi panggilan bahasa formal seperti panggilan awak dan saya dan panggilan menjadi aku dan engkau sahaja. Tapi kadang-kadang sahajalah...
Seringkali kami berborak-borak seandainya tidak banyak kerja yang perlu dilakukan. Tapi adakah kemesraan itu telah bermakna lahirnya cinta antara kami? Ya... memang aku mula menyintai dia. Mula menyayangi dia, tapi sayangnya segala cinta dan kasih sayang itu tidak ku zahirkan. Hanya terpendam jauh di sudut hatiku. Aku tidak mempunyai keberanian walau sekelumit pun untuk meluahkan apa yang aku rasa kerana aku tidak pasti adakah dia merasa seperti apa yang aku rasa?


Walau pun kami selalu berbual-bual, kadang berSMS dan adakalanya aku call CS bila aku boring tetapi... Arghhhh... aku tidak berani untuk berbicara tentang perasaan aku. Hatta nak melawak tentang hati dan perasaan pun aku tak berani. Alangkah indahnya kalau aku mempunyai walaupun sekelumit keberanian itu.

Bila aku merinduinya, aku hanya pendamkan. Sudah nyata penyakit lama aku yang selama ini aku menghidapinya iaitu penyakit misteri yang bernama ‘penyakit pendam perasaan’ kembali menular ke dalam segenap urat saraf aku dan kembali merajai hati, naluri dan jiwaku. Apapun aku sedar memang dia terlalu cantik untuk diriku. Tidak sepadan, ibarat buah pinang dibelah dengan kapak. Sebelah sana senget, sebelah sini retak!

Cinta di dalam makin menyeksakan. Hendak diluah aku takut malu sendiri, dipendam terasakan seperti bom yang sarat dan hampir meletup. Bukan aku tak biasa memendam perasaan di dalam hidup tetapi kali ini ianya benar-benar mencabar bagiku. Tapi ada tembok halangan yang begitu tinggi menghalangiku. Tembok yang aku bina sendiri, iaitu tembok keraguan dan tembok perasaan malu. (Sebab aku bukanlah bermuka tembok ok?)

“Apa pendapat engkau tentang CS?” Tanyaku kepada teman serumah yang kerap menjadi mangsa untuk aku berkongsi perasaan setiap kali aku terasa ingin meluahkannya kepada seseorang.

“Eh budak tu memang la lawa gila,” jawab member aku dengan selamba.

“Memang la dia lawa, tapi setahu aku dia belum gila,” uku pulak yang berkata dengan selambanya.

“Apsal pulak engkau tanya? Takkan engkau nak mengurat dia pulak kot?” Kali ni aku pula yang ditujukan dengan soalan-soalan yang membuat aku termangu seketika.

“Taklah aku saja bertanya pendapat engkau,” jawabku yang cuba menyembunyikan hakikat yang sebenarnya.

“Iyalah bagi aku perempuan yang lawa macam tu, hampir sempurna takkanlah belum ada pakwe kan? Malah aku pun tak berani nak mengurat dia,” sambung memberku yang bagiku memang agak hensem jugak sebab mempunyai paras rupa Chinese look. (Dia memang anak mix, emaknya Cina)

“Isyk engkau yang hensem ni pun tak berani nak ngurat dia, takkanlah aku yang tak berapa nak hensem ni nak mengurat dia kot?” Kataku sambil tersenyum dengan senyuman yang dibuat-buat kerana menyedari aku memang tak sepadan dengan CS. Biarlah ku pendam sebuah cinta...

“Jemmy.” Tiba-tiba aku terdengar seperti namaku dipanggil sedang aku asyik menyiapkan tugasanku. Sepertinya suara itu agak biasa ku dengar.

“Ya, Cik CS ada apa yang saya boleh bantu?” Aku menjawab dengan suara dan gaya sopan anak teruna pemalu.

“Hujung minggu ni free tak? Kalau boleh saya nak mintak tolong awak temankan saya pi beli barang.”

“Insya-Allah rasanya boleh sebab saya tak ke mana-mana weekend ni.

“Takpe ker? Tak menyusahkan awak?”

“Isyk taklah.”

Hujung minggu, seperti yang telah dijanjikan aku menemani CS keluar membeli barangan keperluan di Giant. Seperti biasa kami ditemani oleh jejambat menara KLCC. Siapa lagi kalau bukan RF. Terasa seperti aku ni berjalan-jalan dengan isteri dan ditemani madunya sekali hehehehe.

Tapi bagaimakah aku harus meneruskan hubungan senyap ini? Cinta di dalam diam. Aduh, sungguh aku tidak berani! Apakah pengakhiran kisah cinta di dalam diam ini penuh dengan keindahan yang diimpikan oleh setiap insan?





...Sememangnya aku tercabar untuk menyiapkan kisah ini...

0 comments:

Post a Comment

Followers