Kisah 7.3 (Keindahan Dalam Sepi)

Tidak lama aku menantikan jawapan keluar dari bibir indah bak delima merekah itu. Tanpa ku duga jawapan yang aku terima amat menggembirakan. Sungguh tak disangka CS sanggup belanja aku makan pizza. Seronoknya!
“Ok, esok nak pi pukul berapa?” Tanya CS sambil matanya tepat memandang ke arahku.

“Terpulanglah kat awak. Saya ni tak kisah pukul berapa pun. Lagipun awak yang nak belanja saya, jadi baik awak yang tentukan waktunya,” aku menjawab sambil terkebil-kebil kerana agak kekok dipandang sebegitu sekali.

“Kalau gitu, esok pukul 12 tengah hari awak datang ambik saya kat rumah ok? Tapi saya kena ajak kawan sekerja kita yang lagi sorang tu takpe kan?”

Oh, tak mengapa tuan puteri idaman hamba! Ajaklah sesiapa sahaja yang tuan puteri mahukan. Asalkan hamba dapat keluar makan dengan tuan puteri. Aku terus bermonolog dengan hati sendiri dek kerana terlalu gembira...

“Oklah puteri. Saya balik dululah. Dah lewat ni nanti tak manis pulak dipandang jiran-jiran awak.”

“Awak panggil apa tadi?”

“Opps alamak! Saya terpanggil puteri ke kat awak?” Tanyaku dengan perasan penuh malu kerana dari alam monolog boleh terkeluar ke alam nyata. Sungguh memalukan, terkantoi!

“Oooo ni mesti awak ada awek nama puteri kan?”

“Eh, mana ada. Siapalah yang sudi berpakwekan saya ni. Tadi tersasul je panggil awak puteri, hehehehe. Takpelah saya balik dulu. Esok saya jemput awak tepat jam 12.00,” aku tersipu-sipu kerana menahan malu yang teramat sangat.

“Ok terima kasih banyak-banyak sebab dah sudi tolong saya.”

“Sama-sama kasih. Small matter je tu,” Aku terus melawak menyebabkan CS tersenyum.

Kereta ku hidupkan. Dengan perasaan agak berat sebenarnya, aku terus pulang ke rumah. Kalau boleh aku nak sembang dengan CS lama-lama lagi tapi macam seganlah pulak. Nanti apa kata teman serumah dia dan jiran-jirannya.

Malam itu aku seperti tidak mengantuk. Seperti teramat payah untuk mata ini terpejam. Sekejap aku mengiring ke arah kanan. Sekejap ke arah kiri. Agak boring, aku beralih tidur di atas sofa di ruang tamu sambil menonton TV. Biasanya aku mudah tidur di hadapan TV. Dek kerana terlalu seronok dapat keluar dengan awek idaman hati membuatkan fikiranku melayang dan terus terlena. Mujurlah aku dah setkan off-timer pada TV.

Apa yang pasti, aku hanya tersedar setelah bunyi jam loceng berkumandang di subuh yang hening. Memandangkan hari ni cuti, selesai sahaja solat Subuh aku terus menyambung kembali tidur yang sudah beberapa hari tertunggak kerana sering berjaga lewat pagi semata-mata nak membaiki komputer CS. Kalau dah suka la katakan.....

Pukul 10.30 pagi baru aku terbangun dari lena. Macam ni punya tidur, bayi pun boleh kalah! Tanpa berlengah aku terus mandi dan menyiapkan diri. Ku capai baju kegemaranku, berseluar slack dan terus menyemburkan wangian Polo Blue yang menjadi jenama minyak wangiku yang rasmi. Mana tau kot-kot CS boleh terpikat dengan bau perfume aku ni mana tau kan? Kalau dia tak terpikat kat aku pun sekurang-kurangnya dia terpikat dengan bau wangian aku ini pun sudah cukup bagiku!

Dengan perasaan yang berkobar-kobar aku terus menuju ke rumah sewa CS. Sesudah sampai, aku terus menghantar SMS memberitahunya yang aku sudah tiba di hadapan rumahnya. Tak sampai 2 minit CS pun keluar dengan ditemani rakan serumahnya, RF yang juga teman sekerja kami. Aku teringin sangat CS duduk di sebelahku, tapi apakan daya depa dua-dua orang pakat duk belakang. Jadilah aku seperti seorang pemandu yang membawa 2 orang ‘mem’ besar. Huhuhuhuhu.... Tapi takpelah mungkin dia segan. Maklumlah baru kali pertama kami keluar bersama.

Sepanjang perjalanan masing-masing membisu. Tiada sepatah perkataan yang keluar. Aku yang mula terasa kekok dengan keadaan itu memulakan perbualan.

“Korang berdua ni kalau hujung minggu camni biasa buat apa erk?”

“Biasalah kita ni orang perempuan, takde kereta pulak tu. Mana la nak pi jalan-jalan sangat. Duduk rumah ajerlah buat apa yang patut,” ujar CS menjawab soalanku.

Awek yang lagi sorang tu masih membisu. Padahal bukan dia tak kenal aku malah rasanya selalu juga dia bertegur sapa dengan aku masa kat tempat kerja. Agaknya dia kekok kot keluar dengan kawan sekerja?

“Abis Jemmy biasa buat apa pulak kalau hari minggu?” Kali ni giliran CS pulak yang bertanya.

“Saya ni tak tentu. Tengok mood. Kalau datang mood tak berapa nak ok, biasa saya tengok TV jer sehari suntuk. Takpun saya main game kat komputer. Kalau datang mood rasa nak jalan-jalan pernah saya pi sarapan sampai ke Kota Tinggi, pastu pi beli surat khabar kat Desaru, hehehehe,” jawabku dengan panjang lebar sambil tergelak.

“Hah yang awak ni pulak RF senyap je dari tadi. Tak nak join sembang ke?” Tanyaku pada teman CS yang senyap je dari tadi.

“Takdelah, saje bagi can korang berbual. Saya tak nak la kacau daun,” sambut RF dengan jujurnya. Anak sapalah yang baik sungguh dan begitu sporting sekali!

“Kacau daun apanya pulak. Sapa bawak daun kat sini? Kalau kacau pun kacau air teh dah ler,” jawab aku dengan lawak yang aku sendiri pun tak gelak...

Sepanjang perjalanan yang mengambil masa kira-kira 20 minit itu yang pada mulanya sunyi makin terisi dengan perbualan demi perbualan. Kebanyakkan hanya berkisarkan soal kerja dan serba sedikit soal kehidupan masing-masing.

Sampai ke destinasi tujuan di sebuah pusat membeli-belah yang agak popular di tempat kami, aku pun terus parking kereta. Kami berjalan beriringan bertiga. Sempat pulak si RF melawak.

“ Baru aku perasan yang aku ni seperti jejambat yang menghubungkan menara berkembar KLCC.”

“Apsal pulak awak cakap macam tu?” Aku bertanya kehairanan kerana masih kurang mengerti dengan maksud RF.

“Iyerlah cuba korang tengok. Aku ni rendah. Korang berdua tinggi. Lepas tu aku pulak berjalan kat tengah-tengah dihimpit oleh korang berdua yang tinggi macam KLCC ni. Tak ke aku ni macam jejambat KLCC?” Jelas RF yang memecahkan deraian ketawa dari kami bersama.

Selesai menjamah pizza sebanyak 1 set medium dan 1 set kecil, 4 ketul chicken wing, dan sup creamy mushroom, (tak sangka aku pulak depa berdua ni memang kuat gak makan) kami masing-masing kekenyangan. Kemudian aku mengajukan satu cadangan untuk mereka berdua.

“Eh, apa kata lepas ni kita pi main boling nak? Jangan risau kali ni saya belanja.”

“Ok jugak tu tapi kami ni tak biasa main boling.” Jawab CS.


“Belasah ajer. Saya pun buka pandai sangat. Saja suka-suka.”

Dan petang itupun menjadi saksi, kami begitu seronok bermain boling walaupun sebenarnya lebih banyak bermain longkang (sebab bola asyik masuk dalam longkang jer). Tak ku sangka rupanya CS pun berbakat jugak walaupun katanya sepanjang hidupnya ni baru kali ke-2 dia bermain boling. Malunya aku tewas di tangan CS. Tapi apapun aku dah lama tak merasa keseronokan yang sebegini. Hidupku yang sudah agak lama kesepian tiba-tiba terasa keindahan yang teramat sangat. Keindahan dalam sepi......





...Cabaran untuk meneruskan sambungan semakin hebat...

0 comments:

Post a Comment

Followers