Kisah 6.3 (Kebangkitan)

Memang selama ini aku tidak menyangka bahawa kenalan siberku, U merupakan anak bekas pensyarah yang pernah mengajar aku dulu. Memang aku agak kekok dan segan setelah mengetahui segalanya sewaktu minum petang dengannya hari itu. Tapi walau apapun aku tidak menjadikan itu sebagai satu alasan dan untuk tidak bertemu dengannya lagi selepas ini. Pertemuan pertama kali itu kemudian disusuli dengan pertemuan-pertemuan seterusnya sepanjang seminggu aku berkursus di hotel itu. Selalu selepas habis waktu kerja aku akan mengajak U minum petang di sekitar bandar.


Sememangnya setiap pertemuan akan ada perpisahan. Tempoh seminggu aku menjalani kursus pun berakhir. Maka aku terpaksa balik semula untuk kembali ke bandar tempat aku berkerja. Selesai menjenguk keluargaku di kampung, paginya aku meneruskan kembali perjalananku ke destinasi arah tujuan.

Lapan jam perjalanan memang amat memenatkan. Tapi itulah hakikat apabila berkerja jauh di perantauan. Dah kerap sangat mengembara jauh begini lama-lama dah jadi alah bisa tegal biasa pulak. Walaupun seronok kerana dapat bertemu dengan U tanpa diduga tetapi ketika itu hatiku langsung tidak terfikir untuk menjadikan dia sebagai kekasihku yang terkini lagi sensasi dek kerana masih lagi perasaan trauma dan ragu-ragu masih lagi bersarang di jiwa.

Almaklumlah dia tu berjawatan tinggi, cantik dan menarik serta paling aku segan dia tu merupakan anak bekas pensyarah aku. Ibarat kata orang, umpama pipit dengan enggang masakan mampu terbang sama tinggi. Lagipun agak mustahil untuk dia menyukai aku kerana kami pun baru sahaja berkenalan dan lagipun rupa parasku ni bukanlah sekacak pelakon idaman Malaya atau pun setampan model iklan seluar jeans.

Semasa hari terakhir aku berada di hotel, aku telah pun berjanji dengan U untuk sering berhubungan dengannya. Setibanya sahaja aku ke rumah sewaku sambil berbaring-baring kepenatan segera aku kirimkan mesej ringkas untuk dia sekadar memberitahu yang aku telah pun selamat sampai. Tanpa perlu menunggu terlalu lama U membalas mesejku. Sedang rancak aku berbalas mesej dengan U tiba-tiba ada satu mesej yang datang dari seseorang yang aku cukup tidak suka malah boleh menimbulkan kembali nostalgia cinta pedih yang mungkin boleh membuat darah aku kembali mendidih!

“A’kum… Abang tengah buah apa?” Tiba-tiba SMS dari pengirim yang pernah menghancurkan hidupku datang mengganggu. Dah la bagi salam pun tak betul, aku nak jawab pun terasa angin je satu badan. Dengan perasaan yang agak mendidih aku balas SMS tersebut dengan acuh tak acuh.
“Tengah buat bodoh je. Apa lagi yang awak nak ? Cukup-cukuplah mengganggu hidup saya,” pantas aku menekan butang send.
“Takleh ke saya nak berbaik semula dengan abang?” SMS dari FF itu datang lagi.
“Antara kita dah tak ada apa-apa di saat awak memutuskan perhubungan kita dulu,” lalu ku balas SMS itu.

“Abang, tolonglah bagi saya peluang kali kedua. Please..” rayu FF di dalam SMS yang meminta aku kembali kepadanya.
“Mustahil dan tak mungkin.” Itulah SMS yang terakhir aku hantarkan sebelum aku menutup terus handphoneku.

Sumpah aku tidak sanggup menjilat kembali ludah berkahak hijau yang telah diludahkan. Malah aku lebih rela menjilat ubat gigi perisa pudina daripada menjilat ludah berkahak. Yakkk, jijiknya!

Walaupun aku tidak lagi membalas SMS dari FF tapi bertalu-talu mesej darinya menerjah masuk ke ruangan kotak mesejku setelah aku kembalikan menghidupkan semula handphone. Berulangkali dia merayu dan meminta aku memberinya peluang sekali lagi. Malah berkali-kali dia menyatakan kekesalan kerana meninggalkan aku dulu hanya kerana dia kembali menjalinkan hubungan dengan bekas teman lelakinya yang terdahulu.

Memang aku akui bekas teman lelakinya dahulu agak kacak sebab anak kacukan Cina dan Melayu. Itupun aku tak pernah bertemu dengan bekas teman lelakinya secara berdepan, cuma FF pernah sekali menunjukkan aku gambar bekas teman lelaki yang masih ada tersimpan dalam pursenya. Dek kerana terlalu bosan, aku mematikan suis telefon bimbitku sekali lagi. Dah terencat sesi SMS aku dengan U. Aku menuju kearah bilik house-mate. Sedang tak berapa nak elok dia pulak tengah main game Red-Alert Yuris’s Revenge. Ingatkan aku nak release tension dengan main game.
Sedang rancak dia bermain, aku ajukan persoalan.

“Perlu ke aku kembali semula dengan bekas awek aku yang mintak nak rujuk balik?”
“Abis engkau rasa macam mana?” Soalan aku dibalas balik dengan soalan.
“Entah la beb. Ikutkan hati memang aku dah tak mahu lagi. Tak sanggup aku dikecewakan lagi malah aku dah bersumpah pada diri sendiri takkan rujuk balik dengan dia.”
“Abis apa kata kalau engkau balas dendam pulak. Kau rujuk semula pastu bila dia dah sayang kat engkau masa itulah engkau tinggalkan dia pulak. Amacam ok tak idea aku?” Ucap house-mate aku memberikan cadangan dengan gaya muka ala-ala tak bersalah berlangsung.
“Nak lagi best apa kata engkau main-mainkan dia. Dah dapat apa yang engkau nak, kau belah ajelah, “ sambung house-mateku lagi memberikan rancangan jahatnya.
Isyk patut ke aku buat macam tu? Macam mana ek? Nak ikut idea kawan aku ke tak nak ni? Kalau ikutkan amarah dendam dari hati memang patut kot aku buat macam tu? Bukan nak mengungkit tapi rasanya aku dah banyak jugak berhabis duit kerana dia. Bukan hanya duit, tapi aku telah mengorbankan masa, prinsip dan harga diri semata-mata kerana ingin menjalinkan cinta dengannya. Tiba-tiba tanduk bercabang pun mula keluar dari kepalaku…….

…Masih bersambung…

0 comments:

Post a Comment

Followers