Mengerti

Aku yang tidak mengerti
orang mudik ke kanan aku ke kiri
orang berjalan ke hadapan aku undur ke belakang
orang sudah ada wawasan
aku masih terkebil-kebil di hujung kewarasan.

Aku yang tidak mengerti
orang berpuisi aku pun ingin berpuisi
puisi orang penuh terisi makna dan sukar dimengerti
puisiku separuh kosong tiada bererti

Aku yang tidak mengerti
orang melihat dengan mata hati
aku melihat dengan sepasang kaki
apa sudah jadi?

Aku yang tidak mengerti
orang semakin jauh berlari
lari dari keperitan memaku sendi
aku semakin mendekati
apa makna semua ini?

Aku yang tidak mengerti
susah untuk difahami
bercakap dengan bahasa sendiri
tidak perlu berbasa-basi
anda mengerti?

Sampai sudah aku takkan memahami
jika bergerak dengan dunia sendiri
terusan hanyut di zon menyendiri
tanpa mengenal sempadan bumi

0 comments:

Post a Comment

Followers