Anti Spyware / Malware/Adware

Entry kali ni aku ingin kongsikan antara beberapa antispyware/malware/adware yang popular dan yang paling penting ianya adalah percuma.

Apakah itu spyware?
Menurut wikipedia spyware ialah Perisian perisik, perisian intip atau perisik sahaja (bahasa Inggeris: spyware) merupakan perisian komputer yang dipasang secara rahsia dalam komputer peribadi bagi memintas atau mengambil kawalan separa ke atas interaksi pengguna dengan komputer tanpa kebenaran atau pengetahuan pengguna.

Apa itu malware?
Perisian perosak (bahasa Inggeris: malware, kata lakur malice dan software) merujuk kepada perisian yang direka bagi membolos atau merosakkan sistem komputer tanpa kebenaran secara jelas daripada pemilik. Istilah ini seringkali digunakan oleh golongan profesional komputer sebagai istilah payung kepada bentuk-bentuk kod perisian yang mampu mendatangkan keburukan kepada komputer tanpa pengetahuan penggunanya ataupun paling tidak mengganggu privasi pengguna tersebut.

Apa pula adware?
Adware ialah pakej perisian iklan yang secara automatik memainkan, menayangkan atau pun memuat turun iklan-iklan ke dalam komputer setelah perisian tersebut diinstalasi ke dalamnya atau apabila aplikasinya digunakan. Kadang-kadang beberapa jenis perisian iklan juga merupakan perisian perisik dan dikelaskan sebagai perisian pencerobohan privasi.

Kenapa perlukan antispyware?
Pemasangan antivirus sahaja di dalam komputer tidak memadai kerana kebelakangan ini begitu banyak spyware, malware dan adware yang berkumpul di website tertentu. Untuk mengatasi masalah ini, adalah penting bagi sesebuah komputer mempunyai perisian antispyware (sesetengah perisian antivirus sekarang pun disertakan perisian antispyware). Apa pun aku lebih selesa menggunakan stand-alone spyware. Antara beberapa perisian antispyware yang mempunyai pengikut yang ramai:
1. Ad-aware free:
Aku gunakan sejak tahun 2006 lagi sehinggalah akhir tahun 2009. Antara perisian antispyware percuma yang baik dan mudah digunakan walaupun agak slow.
2. Malwarebytes:
Juga perisian percuma yang agak simple tapi berkesan. Aku mula menggunakan perisian ni bermula tahun 2010 dan buat masa sekarang masih boleh diharapkan, dan mudah untuk digunakan.
3. Spybot - search and destroy:
Aku pernah menggunakan perisian ini untuk seketika tetapi agak tidak menyukainya. Agak tidak mesra pengguna berbanding Ad-aware dan Malware bytes.
4. IObit Security 360:
Terus terang aku masih belum pernah mencuba perisian ini. Mungkin suatu hari nanti?
5. Trend Micro Hijack This:
Sempat menggunakannya untuk beberapa hari sahaja kerana memerlukan sedikit kemahiran berbanding perisian lain yang lebih mudah dan mesra pengguna. Secara peribadi aku agak tidak menyukai perisian ini walaupun mendapat rating yang agak tinggi.

Itu sahaja untuk kali ini. Kalau nak diikutkan masih ada beratus-ratus lagi perisian antispyware yang ada. tak percaya tanyalah pakcik Googles. Salam perkongsian!


Blogger Templates

Blogger Templates

2 comments:

Unknown said...

gud info...
ne yg aku cari2 slame ne..
maseh..

jemmy76 said...

semoga ia dapat membantu anda serba sedikit..

Post a Comment

Followers